Warzywo na weekend

Czytaj dalej
Fot. Dominika Wójciak
Dominika Wójciak

Warzywo na weekend

Dominika Wójciak

Piękny weekend za oknem, trochę wolnego, tak więc zapraszam do roboty!

Marchewkowy pudding ryżowy

Składniki na 4 osoby: 2 marchewki, 2 łyżki masła, ½ szklanki ryżu do risotto (ok. 100 g), 1 laska wanilii lub 2 łyżki ekstraktu z wanilii, 4 kapsułki kardamonu, 3-4 szklanki mleka, 1-2 łyżki płynnego miodu o neutralnym smaku, sól Marchew obierz i zetrzyj na tarce o dużych oczkach. W rondlu o grubym dnie rozpuść masło, dodaj przepłukany dokładnie ryż i marchew. Przesmaż razem na wolnym ogniu przez 2-3 minuty. Wrzuć ziarenka wyskrobane z laski wanilii oraz rozgniecione w moździerzu kapsułki kardamonu, a po minucie wlej 2 szklanki mleka. Dodaj szczyptę soli, wymieszaj i gotuj na wolnym ogniu przez 15 minut, aż ryż wchłonie cały płyn. Wtedy dolej kolejną szklankę mleka i gotuj przez 10 minut. Jeśli ryż jest jeszcze twardy, dolej ostatnią porcję mleka i gotuj, aż będzie miękki, ale nie będzie się rozpadał. Pudding powinien mieć średnio gęstą konsystencję przypominającą risotto. Dopraw ryż miodem, jeśli jest potrzeba i podaj od razu.

Pizza z kalafiora

Składniki na 4-6 osób: 1 kalafior (500 g), 40 g mielonego siemienia lnianego, 100 g mielonych migdałów, ½ łyżeczki mielonego oregano, 2-3 łyżki oliwy, sól, świeżo mielony czarny pieprz. Sos: 1 cebula, 2 ząbki czosnku, 1 cm imbiru, 1 łyżka oliwy extra vergine, 1 łyżeczka miodu, 1 puszka pomidorów bez skóry, 50 g goudy koziej

Kalafior obierz z zewnętrznych liści i umyj. Różyczki zetrzyj na tarce o grubych oczkach lub rozdrobnij robotem do konsystencji ziarenek ryżu. Zetrzyj tylko części kwiatów, łodygi zostaw na zupę lub dodaj do purée ziemniaczanego. Kalafior posyp szczyptą soli i odstaw, by puścił sok.

Piekarnik rozgrzej do 220°C. Przygotuj dużą blachę i wyłóż ją papierem do wypieków. Posmaruj go łyżką oleju. Kalafior odciśnij mocno (!) w dłoniach z nadmiaru soku i połącz z siemieniem i mielonymi migdałami. Dopraw ciasto solą, pieprzem i oregano. Jeśli ciasto jest zbyt sypkie, odstaw na chwilę, by siemię związało całość. Z ciasta na przygotowanej wcześniej blasze uformuj okrąg o grubości ok. 1 ½ cm. Gdyby ciasto było zbyt lepiące, możesz podsypać pod spód łyżkę mąki migdałowej. Przygotowany spód pizzy posmaruj oliwą wstaw do rozgrzanego piekarnika i piecz 30 minut do zrumienienia brzegów. Sos. Cebulę obierz i posiekaj. Czosnek i imbir obierz i zetrzyj na tarce. Cebulę posól i przełóż na patelnię. Dodaj sól i miód i zacznij podgrzewać. Kiedy się zeszkli, dodaj imbir i czosnek i przesmaż 2 minuty. Dodaj pomidory i gotuj sos, aż zgęstnieje. Dopraw solą i pieprzem.

Wyjmij pizzę z piekarnika i zwiększ temperaturę piekarnika do 250°C. Na podpieczonych spodach rozłóż sos, możesz posypać startym serem. Wstaw pizzę do piekarnika na 10-15 minut.

Dominika Wójciak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.