Tegoroczny festiwal Kontakt w Toruniu upłynął pod znakiem przemocy [recenzja]
Nagrodę Główną na 24. Festiwalu Kontakt otrzymał teatr les ballets C de la B z Gandawy za „Requiem dla L.” w reżyserii Alaina Platela. Ten spektakl wybrali również dziennikarze akredytowani na festiwal.
Z kolei Nagroda dla Najlepszego Reżysera powędrowała do Dmitrija Krymowa za reżyserię przedstawienia „Panna bez posagu” Szkoły Sztuki Dramatycznej w Moskwie. Natomiast Maria Smolnikowa grająca główną rolę w tym spektaklu została uhonorowana Nagrodą dla Najlepszej Aktorki.
Zwycięski spektakl wzbudził moje duże wątpliwości. Oto na ekranie w tle sceny widzimy autentyczne sceny eutanazji, która zostaje przeprowadzona na tytułowej L. W mikroskali oglądamy jej ostatnie chwile, pożegnanie z bliskimi i wreszcie śmierć. W tym czasie grupa kilkunastu muzyków dekonstruuje „Requiem” Mozarta korzystając pełnymi garściami z inspiracji etnicznych, jazzowych czy operowych.
Właśnie przemoc była w moim odczuciu tematem spajającym tegoroczne spektakle na festiwalu - różnorodnie rozumiana i realizowana na wiele sposobów. Dalsza recenzja Marty Siwickiej w dalszej części artykułu.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.