Szkoła od zawsze uwięziona w modelu pruskim

Czytaj dalej
Fot. Wojciech Matusik
Przemysław Franczak

Szkoła od zawsze uwięziona w modelu pruskim

Przemysław Franczak

Podczas gdy polscy rodzice ślą do Ministerstwa Edukacji rozpaczliwe listy, że w wyniku reformy ich dzieci - głównie nowi siódmoklasiści - pracują więcej niż robotnicy w hucie żelaza pod koniec XIX wieku, w Finlandii stawiają system edukacyjny na głowie i mają zamiar rezygnować z podziału nauki na przedmioty.

Nie mam pojęcia, czy fińskie rozwiązania są dobre - a nawet jeśli, to nie oznacza, że zadziałają pod inną szerokością geograficzną i mentalną - wiem za to, że nasza edukacja od dawna drepce w miejscu.

Poprzednia reforma zamieniła system bezmyślnego wkuwania na system bezmyślnego przygotowywania się do testów. Teraz ruszyliśmy w powrotną drogę. Pomijając koszty i chaos, które temu towarzyszą i towarzyszyć będą, dojdziemy donikąd. Bo - uwaga - żaden z tych systemów dobrze nie działa. Co w zamian? Dobre pytanie, na które wcale nie próbujemy znaleźć odpowiedzi.

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Przemysław Franczak

Kraków, wszechświat i cała reszta. Wydawca, autor felietonów: społeczno-polityczno-kulturalnego "Smecza towarzyskiego" oraz sportowego "Sporty bez filtra". Korespondent Polska Press Grupy z siedmiu igrzysk olimpijskich.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.