Czasami w sklepach zachowujemy się tak, jakby następnego dnia miała nastąpić inwazja kosmitów – ocenia dr Tomasz Marcysiak, socjolog. Ale to inwazja... Świeżaków i Lidlaków
Świeżaki, zwykła chińska maskotka, która podbiła serca Polaków. Wpadliśmy w szał zbierania naklejek, by jak najszybciej zdobyć upra¬gnionego pluszaka. Niektórzy mówią, że Świeżaki stały się dobrem narodowym, a ich posiadanie, szczególnie zebranie pełnej kolekcji, to nowy wyznacznik pozycji społecznej. Wręcz niewiarygodne!
Jeśli coś jest dobrem rzadkim, niedostępnym dla każdego i jednocześnie bardzo pożądanym, to staje się – jak to mówimy w socjologii – „dobrem generującym nierówności społeczne”.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.