Jacek Sieński

Sto lat Niepodległej. Jak II RP nie została mocarstwem kolonialnym

Oddział kolonialny Ligi Morskiej i Kolonialnej. Białe mundury wzorowano na angielskich uniformach kolonialnych Fot. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe Oddział kolonialny Ligi Morskiej i Kolonialnej. Białe mundury wzorowano na angielskich uniformach kolonialnych
Jacek Sieński

Plany kolonizacji Afryki i Ameryki Południowej przez II Rzeczpospolitą były ambitne. Niestety, jak to nieraz w naszej historii bywało, obudziliśmy się z ręką w nocniku. A ściślej mówiąc, z nocnikami w ładowni.

Uzyskanie przez Polskę dostępu do morza w lutym 1920 roku, na mocy traktatu wersalskiego, spowodowało konieczność stworzenia od podstaw nie tylko gospodarki i obronności morskiej, ale i systemu kształtującego świadomość morską naszego „lądowego” wówczas narodu. Obok instytucjonalnych form takiego systemu, wspieranych przez państwo polskie, powstały organizacje społeczne, propagujące sprawy morskie i zajmujące się edukacją morską, szczególnie - młodzieży. Była to przede wszystkim Liga Morska i Kolonialna (LMiK).

W dalszej części artykułu przeczytasz m.in.:

  • Kto stał za inicjatywą zmiany nazwy ligi, tak by odzwierciedlała jej program morski i kolonialny?
  • W czym miało pomóc - w przypadku Polski - pozyskanie terytoriów zamorskich?
  • O jakich terenach myślano?
  • Jakie imiona nosiły pierwsze statki polskiej floty handlowej?
  • Komu powierzono funkcję prezesa LMiK po śmierci gen. Orlicz-Dreszera?

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Jacek Sieński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikpolski24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.