Smecz towarzyski. Pamięć o Powstaniu Warszawskim. Polityczno-medialny wyścig o klucze do polskiej duszy

Czytaj dalej
Przemysław Franczak

Smecz towarzyski. Pamięć o Powstaniu Warszawskim. Polityczno-medialny wyścig o klucze do polskiej duszy

Przemysław Franczak

Naklejka odblaskowa przedstawiająca symbol Polski Walczącej. Idealna do dekoracji samochodu, okna, laptopa, tabletu i innych powierzchni gładkich” - 9,90 PLN. „Koszulka Chwała Bohaterom i napisem Powstanie Warszawskie, bawełna czesana 210 g/m2” - 69 PLN. „Pościel Patriotyczna 63 dni Polska Walcząca. Wyprodukowane w Polsce” - 159 PLN. Symbole pamięci?

Romans historii z popkulturą może mieć wielorakie efekty. Może to być znakomity album Lao Che „Powstanie Warszawskie” (z 2005 roku, gdyby kto już uległ złudzeniu, że o bohaterach pamięta się u nas od niedawna). Ale to może być też film reklamowo-niewiadomojaki z byłym mistrzem świata w boksie Mike’em Tysonem, postacią cokolwiek kontrowersyjną, który ubrany w koszulkę z nazwą promowanego przez siebie napoju polskiego producenta oraz biało-czerwoną opaską na ramieniu duka coś po angielsku o zrywie stolicy. Nie istnieje oczywiście uniwersalny zbiór reguł właściwego czczenia rocznic ani nie ma podręcznika oddawania hołdu bohaterom, ale można odnieść wrażenie, że zabrnęliśmy właśnie - ze swoją pamięcią historyczną - do frapującego punktu, w którym jeszcze nie byliśmy. I wcale nie zamierzamy się zatrzymać.

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Przemysław Franczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.