Przyczyny słabej oglądalności stacji telewizyjnych

Czytaj dalej
Włodzimierz Jurasz

Przyczyny słabej oglądalności stacji telewizyjnych

Włodzimierz Jurasz

Mój operator kablówki poinformował właśnie, że za kilka tygodni wycofuje z oferty kanał Universal Channel. Ponieważ czasem nań zaglądałem, postanowiłem sprawdzić powody - a portal wirtualnemedia.pl opublikował właśnie październikowe wyniki oglądalności.

Okazało się, że Universal osiągnął w tym miesiącu zaledwie 0,08 proc., choć przed rokiem miał 0,18 (spadek wyniósł więc 55,56 proc.) - co wiele wyjaśnia.

W zestawieniu przygotowanym przez Nielsen Audience Measurement zaciekawiły mnie też wyniki tzw. 4 nowych stacji (Metro, Zoom, Nowa TV i WP), od kilkunastu miesięcy nadających „z powietrza”, czyli w ogólnodostępnej technologii cyfrowej z tzw. MUX-8. Okazało się, że ulokowały się między 52. a 61. pozycją, zaledwie, w różnym stopniu, lekko przekraczając 0,20 proc. I przegrywając z wieloma stacjami dostępnymi tylko w kablu lub z satelity.

W zasadzie mnie te wyniki nie zdziwiły, choć składa się na nie wiele przyczyn, tzw. obiektywnych. Słaba rozpoznawalność, zasięg nie obejmujący całego kraju, problemy z odbiorem wymagające doregulowania dekodera.

Sam mam z nim problemy - coś działającego w okolicy zakłóca obraz, nie chciało mi się jednak za ową regulację zabrać - i tu dochodzimy do najważniejszej przyczyny słabej oglądalności: z reguły nie znajduję w ofercie nic, co mogłoby mnie do takiego wysiłku skłonić. Nadawcom wyraźnie nie udało się zbudować atrakcyjnego programu czy tak sprofilować oferty, by trafić do znaczącej grupy widzów.

Upadek polskiej wersji Universalu i wspomniane kłopoty 4 stacji dowodzą, jak trudny stał się rynek. Co ciekawe (z pewnej perspektywy nawet może zabawne), oglądalności wspomnianych stacji nie pomogło nawet zatrudnienie tzw. gwiazd, odchodzących albo wręcz zwalnianych (najczęściej z przyczyn politycznych) z TVP, a nawet z TVN (Jarosław Kuźniar). Oraz związane z tym wyraźne ich sprofilowanie jako antypisowskich.

A - wedle tego samego zestawienia - TVP Info, często określana pogardliwie jako tuba władzy, idzie w górę (ma już 3,99 proc.) i prowadzi wśród stacji informacyjnych…

Włodzimierz Jurasz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikpolski24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.