PKS Częstochowa 30 czerwca przestanie wozić pasażerów? Kierowcy nie zgadzają się na nowe warunki zatrudnienia
„Przechodniu pomódl się za złodziei, którzy zniszczyli nam PKS” - taki napis wraz z trumną postawiono w piątek przed wejściem na dworzec PKS od strony al. Wolności. Kierowcy PKS-u urządzili w ten sposób symboliczny pogrzeb przedsiębiorstwa.
Kierowcy PKS Częstochowa nie mają wątpliwości. Ich firma 30 czerwca 2020 roku przestanie istnieć i nie będzie już wozić pasażerów. Pracownicy PKS od kilku miesięcy nie mają wypłacanych pełnych pensji. - Dostajemy 300-400 złotych miesięcznie. Pieniędzy nawet nie dostają kierowcy, którzy chorują i powinni otrzymywać chorobowe z ZUS-u - mówią kierowcy.
O problemach częstochowskiego przewoźnika mówi się od dawna, ale dopiero w czerwcu zrobiło się o nich głośno. W poniedziałek, 15 czerwca, konferencję prasową pod dworcem PKS zorganizowała posłanka Izabela Leszczyna, która zapowiedziała interpelację poselską w sprawie PKS i pomocy kierowcom, którzy nie mają wypłacanych pensji.
Po konferencji z dziennikarzami spotkali się kierowcy PKS. - Byliśmy dobrą firmą, w dobrej sytuacji ekonomicznej. Sytuacja zmieniła się pięć lat temu, kiedy PiS doszedł do władzy. - mówił Adam Niepsój, kierowca PKS Częstochowa. - Wtedy rozpoczęło się niszczenie przedsiębiorstwa. Sprowadził stare autobusy. Przestrzegaliśmy go przed wieloma rzeczami, ale nas nie słuchał. Naszym zdaniem było to celowe działanie, aby zniszczyć firmę i sprzedać teren, na którym znajduje się dworzec PKS, który jest wart kilkadziesiąt milionów zł - dodawał Adam Niepsój.
Kierowcy podkreślali, że wcześniejsze zarządy spółki niepotrzebnie uruchamiały dalekie linie, nie dbając o połączenia lokalne, które przynosiły zyski. Niektóre z nowych linii przynosiły straty nawet 100 tysięcy zł miesięcznie. Połączeń było coraz mniej, firma wpadła w problemy finansowe, trzeba było więc ciąć kolejne połączenia. Swoje trzy grosze dorzuciły samorządy. Śląski Urząd Marszałkowski wydawał pozwolenia prywatnym przewoźnikom, a gminy nie chciały dokładać się do kursów PKS, a teraz płacą prywatnym firmom.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.