Paweł Stachnik

Kultowy samochód, czyli Syrena - królowa polskich dróg

Produkcja Syreny w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie Fot. Archiwum Produkcja Syreny w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie
Paweł Stachnik

20 marca 1957 roku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie rozpoczyna się produkcja Syreny. To jedyny samochód rodzimej konstrukcji wytwarzany w Polsce seryjnie. Był tandetnie wykonany i awaryjny, ale tysiącom Polaków dał szansę na posiadanie własnego pojazdu. Dziś ma status kultowego.

Wokresie międzywojennym podjęto kilka prób uruchomienia w Polsce produkcji aut. Zaczynano od zera, bo w momencie odzyskania niepodległości jesienią 1918 r. nie było w kraju ani jednego tego typu zakładu. Istniały tylko małe warsztaty, w których naprawiano samochody, w tym założone przez Niemców i Austriaków wojskowe warsztaty naprawy samochodów.

Czytaj więcej i dowiedz się:

  • kto wywalczył wdrożenie produkcji pierwszego seryjnego samochodu w Polsce;
  • jakie inne pojazdy mogły być szansą dla Polskiej motoryzacji?

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Paweł Stachnik

Komentarze

2
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Zbigniew Rusek

Największy zatruwacz powietrza. Nie dość, że silnik dwusuwowy, to w dodatku z dużym dodatkiem oleju smarnego do benzyny (znacznie większym niż w starym Wartburgu) i skutkiem tego było to, że Syreny wypuszczały kłęby gęstego, trującego dymu. Poza tym, zużycie paliwa było większe niż to, co napisano w artykule.

plus.dziennikpolski24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.