Krakowscy taksówkarze kontra Uber – wojna o przepisy. Kogo wzmocni nowa ustawa o transporcie zbiorowym: kierowców, giganta czy… klientów?

Czytaj dalej
Fot. Anna Kaczmarz
Zbigniew Bartuś

Krakowscy taksówkarze kontra Uber – wojna o przepisy. Kogo wzmocni nowa ustawa o transporcie zbiorowym: kierowców, giganta czy… klientów?

Zbigniew Bartuś

Prawo. 63 tysiące polskich taksówkarzy czeka w nerwach na nową ustawę o transporcie zbiorowym, której projekt powstaje od miesięcy w resorcie infrastruktury kierowanym przez Małopolanina Andrzeja Adamczyka. Minister zdaje sobie sprawę, że to jeden z gorętszych dziś i najbardziej podatnych na korupcję aktów prawnych. Może ochronić przed agresywną obcą konkurencją tysiące polskich rodzin, ale jednocześnie wywołać niezadowolenie wielu polskich klientów, zwłaszcza młodych, chwalących wygodę i niskie ceny.

Ustawa o transporcie zbiorowym dotyczy zarówno przewozów między miejscowościami, zdominowanych w ostatnich dwóch dekadach przez popularne w Małopolsce busy (ich właściciele boją się, że zostaną zniszczeni przez globalnych autokarowych potentatów), jak i transportu w miastach, opanowanego dotąd przez rodzimych taksówkarzy, solistów i korporacje.

Furtki dla gigantów?

Na miejskim rynku przewozów rozbija się od kilku lat kontrowersyjna, pochodząca z USA, globalna korporacja Uber. Stworzyła ona mobilną internetową aplikację umożliwiającą nawiązywanie kontaktów miedzy potencjalnymi pasażerami i właścicielami prywatnych aut, którzy okazyjnie (a w praktyce często na stałe) zarabiają na przewozach. Z usługi tej korzysta już ponoć 1,5 mln Polaków (tylu ściągnęło aplikację). W grudniu zeszłego roku unijny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie jest to usługa technologiczna, lecz przewozowa i jako taka powinna podlegać identycznym regulacjom, jak np. taksówki.

Czytaj więcej:

  • jakie wady Ubera i podobnych korporacji wymieniają związki taksówkarskie?
  • jakie zmiany mogą czekać popularną aplikację i jej użytkowników?

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Zbigniew Bartuś


Dziennikarz, publicysta, felietonista Dziennika Polskiego (na pokładzie od 1992 roku) i mediów Polska Press Grupy, współtwórca i koordynator Forum Przedsiębiorców Małopolski, laureat kilkudziesięciu nagród i wyróżnień dziennikarskich (w tym Wolności Słowa, Dziennikarz Ekonomiczny Roku, Nagroda Główna NBP, Nagroda Grabskiego, Nagroda Kwiatkowskiego, Grand Prix Dziennikarzy Małopolski, nominacje do Grand Press).


 

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikpolski24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.