Krakowscy taksówkarze kontra Uber – wojna o przepisy. Kogo wzmocni nowa ustawa o transporcie zbiorowym: kierowców, giganta czy… klientów?

Czytaj dalej
Fot. Anna Kaczmarz
Zbigniew Bartuś

Krakowscy taksówkarze kontra Uber – wojna o przepisy. Kogo wzmocni nowa ustawa o transporcie zbiorowym: kierowców, giganta czy… klientów?

Zbigniew Bartuś

Prawo. 63 tysiące polskich taksówkarzy czeka w nerwach na nową ustawę o transporcie zbiorowym, której projekt powstaje od miesięcy w resorcie infrastruktury kierowanym przez Małopolanina Andrzeja Adamczyka. Minister zdaje sobie sprawę, że to jeden z gorętszych dziś i najbardziej podatnych na korupcję aktów prawnych. Może ochronić przed agresywną obcą konkurencją tysiące polskich rodzin, ale jednocześnie wywołać niezadowolenie wielu polskich klientów, zwłaszcza młodych, chwalących wygodę i niskie ceny.

Ustawa o transporcie zbiorowym dotyczy zarówno przewozów między miejscowościami, zdominowanych w ostatnich dwóch dekadach przez popularne w Małopolsce busy (ich właściciele boją się, że zostaną zniszczeni przez globalnych autokarowych potentatów), jak i transportu w miastach, opanowanego dotąd przez rodzimych taksówkarzy, solistów i korporacje.

Furtki dla gigantów?

Na miejskim rynku przewozów rozbija się od kilku lat kontrowersyjna, pochodząca z USA, globalna korporacja Uber. Stworzyła ona mobilną internetową aplikację umożliwiającą nawiązywanie kontaktów miedzy potencjalnymi pasażerami i właścicielami prywatnych aut, którzy okazyjnie (a w praktyce często na stałe) zarabiają na przewozach. Z usługi tej korzysta już ponoć 1,5 mln Polaków (tylu ściągnęło aplikację). W grudniu zeszłego roku unijny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie jest to usługa technologiczna, lecz przewozowa i jako taka powinna podlegać identycznym regulacjom, jak np. taksówki.

Czytaj więcej:

  • jakie wady Ubera i podobnych korporacji wymieniają związki taksówkarskie?
  • jakie zmiany mogą czekać popularną aplikację i jej użytkowników?

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Zbigniew Bartuś

Wolność jest w nas

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikpolski24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.