Każde dziecko ma prawo uczyć się w gronie swoich rówieśników
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe zasady dotyczące wsparcia dzieci. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny dostać pomoc od szkoły.
Uczeń niepełnosprawny, chory czy mający problem z funkcjonowaniem w szkole musi mieć zapewnione wszechstronne wsparcie. Edukacja włączająca ma sprawić, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w klasie w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi rówieśnikami.
Edukacja włączająca
Mówiąc o edukacji włączającej musimy zauważyć trzy etapy edukacji: segregacyjną, integracyjną i włączającą. Pierwszym systemem rządzi przekonanie, że dzieci z dysfunkcjami powinny być kształcone w szkołach specjalnych z przystosowanym do ich potrzeb programem nauczania i nauczycielami z odpowiednim do tego wykształceniem.
Edukacja włączająca w założeniach łamie ten stereotyp myślenia. W ramach włączania każde dziecko bez względu na swoją niepełnosprawność ma prawo do pobierania nauki w szkole najbliższej swojego miejsca zamieszkania.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.