Jak podnieść albo opuścić cały statek?
Skończyłem wakacyjny cykl felietonów o mostach, ale nadal będę pisał o wodzie.
Wiemy, że transport wodny jest tani, zwłaszcza morski. Nie wszędzie jednak można dotrzeć drogą morską i wtedy pozostaje transport wodny śródlądowy. Odbywa się on głównie rzekami, lecz nie zawsze wystarczają one do stworzenia spójnego systemu transportu. Dlatego szlaki wodne wiodą również przez jeziora i sztucznie tworzone kanały. Te ostatnie łączą często zbiorniki, w których poziom wody znajduje się na różnej wysokości. Bezpośrednie połączenie takich zbiorników kanałem jest wykluczone, gdyż wtedy woda ze zbiornika o wyższym poziomie zaczęłaby natychmiast uciekać kanałem do zbiornika o niższym poziomie - z fatalnym skutkiem dla obu i samego kanału. Żeby temu zapobiec, używa się śluz.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.