Ekologia po polsku: zwykłe foliówki droższe nawet cztery razy

Czytaj dalej
Fot. brak
Alicja Zboińska

Ekologia po polsku: zwykłe foliówki droższe nawet cztery razy

Alicja Zboińska

Do listy tegorocznych podwyżek trzeba też doliczyć drożejące- i to znacznie - torebki foliowe. Ponoć chodzi o ekologię, ale niektórym też o zysk...

Miało być tak pięknie: bez torebek foliowych fruwających po ulicach, wysypujących się z koszy na śmieci lub „zdobiących” okoliczne drzewa. Taki plan dziesięć lat temu narodził się w Łodzi, ale nigdy nie wszedł w życie. Rok 2018 ma przynieść kolejną foliówkową rewolucję: skoro nie dało się po dobroci, to będzie prowadzona z pozycji siły. Siły pieniędzy, a konkretnie mocą opłaty recyklingowej, która została wprowadzona na początku tego roku. Wygląda jednak na to, że w części sklepów, co prawda, ceny za podstawowe reklamówki wzrosły, ale opłata recyklingowa odprowadzana przez handlowców nie będzie. A wszystko przez dwa tajemnicze mikrometry.

Zasady - przynajmniej teoretycznie - są proste, a na cenzurowanym są foliówki o grubości od 15 do 50 mikrometrów, czyli zwykłe reklamówki oferowane w naszych sklepach. Od stycznia są one obłożone tzw. opłatą recyklingową, która może wynieść od 20 groszy do złotówki. Plus VAT. W Ministerstwie Środowiska już policzyli wpływy z nowej daniny, choć urzędnicy odżegnują się od określania jej mianem podatku. W pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów budżet ma otrzymać nawet 1,1 mld zł.

- W Polsce każdy mieszkaniec zużywa rocznie, według szacunków, około 250-300 toreb foliowych różnego rodzaju - podkreśla Sławomir Mazurek, wiceminister środowiska. - Cykl życia takiej torby jest niezwykle krótki i wynosi z reguły kilkanaście minut, czyli tyle, ile trwa pokonanie drogi z zakupami ze sklepu do domu. Następnie torby foliowe stają się odpadem, który zanieczyszcza środowisko. Odpad ten niezwykle trudno usunąć ze środowiska.

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
  • codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Alicja Zboińska

Jestem dziennikarką Dziennika Łódzkiego, zajmuję się głównie sprawami konsumenckimi, pomocą naszym czytelnikom w rozwiązywaniu codziennych problemów. Piszę artykuły o tematyce społecznej, gospodarczej, na przykład o trendach na rynku pracy, działalności przedsiębiorstw. Zajmuję się również szeroko pojętym handlem, zmianami w działalności galerii handlowych, nie tylko w dobie pandemii.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.