Drakońskie ograniczenia w ruchu drogowym podczas wizyty Franciszka i pielgrzymów

Czytaj dalej
Piotr Tymczak

Drakońskie ograniczenia w ruchu drogowym podczas wizyty Franciszka i pielgrzymów

Piotr Tymczak

Komunikacja w Krakowie. Dotarliśmy do projektu organizacji ruchu mającej obowiązywać podczas lipcowych Światowych Dni Młodzieży. Miasto podzielone zostanie na pięć stref. Pojawią się bardzo poważne ograniczenia.

Największe utrudnienia czekają kierowców w rejonie Błoń i Łagiewnik (strefy żółte na mapce powyżej). Tam będą mogli wjeżdżać, oprócz służb, tylko mieszkańcy tych obszarów i goście hoteli. Dostawa towarów ma się odbywać wyłącznie od północy do godz. 10.

Reszta Krakowa zostanie podzielona na kolejne trzy strefy ograniczonego ruchu. Największe obostrzenia wystąpią w strefie „brązowej”, obejmującej Stare Miasto, część Grzegórzek, Starego Podgórza, Krowodrzy i Bronowic. Podobnie jak w przypadku Błoń i Łagiewnik wjadą tam tylko mieszkańcy, goście hotelowi, ale co ważne, również pracownicy znajdujących się na tym terenie firm. Prawo to będzie im jednak przysługiwało tylko od północy do godz. 10 (podobnie jak pojazdom dostarczającym towar). Jeżeli ktoś będzie jechał samochodem służbowym, a nie prywatnym, ograniczenia godzinowe nie będą go dotyczyć.

Osoby nieposiadające auta służbowego, chcące dojechać do pracy od godz. 10 do północy, będą mogły korzystać tylko z komunikacji miejskiej, taksówek albo dojechać rowerem lub dojść piechotą.

Kolejna strefa, „zielona”, ma obejmować zachodnią część Krakowa, w tym m.in. Podgórze, Ruczaj, Kurdwanów i kolejną część Bronowic, a także rejon rond Grzegórzeckiego i Mogilskiego. Oprócz mieszkańców tych obszarów wjadą tam również autami pracownicy firm.

Strefy ruchu w Krakowie podczas ŚDM

1. Obszar zamknięty: Błonia, al. 3 Maja (23 lipca - 1 sierpnia). W dniach 26-31 lipca wjazd dla: mieszkańców tego obszaru, pojazdów osób niepełnosprawnych, gości hotelowych z rezerwacją i miejscem parkingowym poza pasem drogowym.

2. Obszar zamknięty: Łagiewniki. 26-31 lipca wjazd dla: mieszkańców tego obszaru, pojazdów osób niepełnosprawnych, gości hotelowych z rezerwacją i miejscem parkingowym poza pasem drogowym, dojazd do CH Zakopianka i firm w obszarze: Zakopiańska, Marcika, Połomskiego (Biedronka), dojazd do stacji paliw przy ul. Fredry.

3. Obszar ograniczenia ruchu I. 26 lipca - 1 sierpnia wjazd dla mieszkańców tego obszaru, obszaru Błonia i Łagiewniki, pojazdów osób niepełnosprawnych, autokarów z identyfikatorem ŚDM, gości hotelowych z rezerwacją i miejscem parkingowym poza pasem drogowym, pracowników firm w obszarze I (w godz. 00-10), pojazdów firm zlokalizowanych w obszarze I.

4. Obszar ograniczenia ruchu II. 26-31 lipca wjazd dla mieszkańców tego obszaru, obszaru I, obszaru Błonia i Łagiewniki, pojazdów osób niepełnosprawnych, autokarów z identyfikatorem ŚDM, gości hotelowych z rezerwacją i miejscem parkingowym poza pasem drogowym, pracowników firm zlokalizowanych oraz pojazdów firm w obszarach I i II.

5. Obszar ograniczenia ruchu III. 29-31 lipca wjazd dla mieszkańców tego obszaru oraz obszarów I, II, Błonia i Łagiewniki, pojazdów osób niepełnosprawnych, autokarów z identyfikatorem ŚDM, gości hotelowych z rezerwacją i miejscem parkingowym poza pasem drogowym, pracowników firm oraz pojazdów firm zlokalizowanych w obszarach I, II i III.

Różnica w porównaniu ze strefą „brązową” jest taka, że nie będzie ograniczeń czasowych dla pracowników jeżdżących samochodami prywatnymi. Podobne zasady będą obowiązywać w strefie „fioletowej”, obejmującej wschodnią część miasta, m.in. Nową Hutę i Płaszów.

Na wjazd do każdej ze stref w Krakowie trzeba będzie posiadać odrębne identyfikatory, wydawane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Dwie ulice całkowicie zostaną wyłączone z ruchu: Franciszkańska (27-31 lipca) oraz al. 3 Maja (23 lipca - 1 sierpnia)

W ramach organizacji ruchu w dniach 26-31 lipca na kilku ważnych ulicach miasta zostaną wyznaczone buspasy dla komunikacji zbiorowej (od ronda Matecznego przez ul. Konopnickiej, Aleje Trzech Wieszczów do al. 29 Listopada, a także przez ulice Opolską i Lublańską oraz m.in. Nowohucką).

Podczas wizyty papieża Franciszka na niektórych ulicach w różnych dniach zostaną wydzielone pasy, po których będą się poruszać piesi (przykładowo na Alejach Trzech Wieszczów, ul. Wielickiej oraz ulicach prowadzących od ronda Grzegórzeckiego w stronę Brzegów).

Na części ulic, m.in. na Bieżanowskiej, wyznaczona zostanie tzw. strefa zamieszkania. Piesi będą tam mogli poruszać się całą szerokością jezdni, a dopuszczalna prędkość dla pojazdów wynosić ma 20 km na godzinę.

Przewiduje się przyjazd do Krakowa ok. 25 tys. prywatnych samochodów. Dla około 5,5 tys. autokarów wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Kolejne autokary parkować będą poza granicami administracyjnymi miasta.

zasady wjazdu do stref ruchu podczas ŚDM

Mieszkańcy - dokument określający zameldowanie na terenie danej strefy lub inny dokument potwierdzający zameldowanie, np. aktualna umowa najmu mieszkania itp.

Pracownicy dojeżdżający do firm - pracodawca wystawia pracownikom poświadczenie o treści: „Pojazdem o numerze rejestracyjnym (…) dojeżdża do pracy pracownik firmy (...) zlokalizowanej przy ulicy (...)”. Poświadczenie potwierdzone pieczątką pracodawcy należy umieścić za przednią szybą samochodu w widocznym miejscu.

Piotr Tymczak

W Dzienniku Polskim pracuję od ponad 20 lat. Piszę o sprawach miejskich związanych z Krakowem, polityce, gospodarce oraz o sporcie. Zajmuję się m.in. inwestycjami, komunikacją, samorządem. 


Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie i podyplomowe studia dziennikarskie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od początku moim marzeniem była praca w redakcji gazety. Spełniłem je przychodząc do redakcji Dziennika Polskiego i łącząc w niej pracę do działów miejskiego i sportowego.


Praca dziennikarska od lat zajmuje większość mojego czasu. W wolnych chwilach lubię czytać prasę i książki, oglądać mecze piłkarskie, spacerować po Krakowie, biegać i pływać. Interesuję się polityką, gospodarką, motoryzacją i sportem. Moim hobby jest moje ukochane miasto Kraków, jego historia i szukanie rozwiązań miejskich problemów, tak by wszytkim pod Wawelem żyło się lepiej. 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.