Czesław Wachnik

Czy w Zielonej Górze będzie ulga dla aut hybrydowych?

Józef Romejko Fot. Mariusz Kapała - Wprowadzenie ulg dla pojazdów ekologicznych to dobry pomysł - mówi Józef Romejko

Czesław Wachnik

W wielu polskich miastach opłata za parkowanie aut z napędem hybrydowym jest symboliczna. Pytamy jak będzie w Zielonej Górze.

Kazimierz Jaskuła od niedawna jest właścicielem auta z napędem hybrydowym. Czyli z silnikiem spalinowym i elektrycznym. Nie ukrywa, że jednym z powodów dla którego zdecydował się na zakup takiego samochodu było to, że miasto miało wprowadzić ulgi dla właścicieli takich pojazdów, chociażby przy parkowaniu.

- Tymczasem ostatnio dowiedziałem się, że takich ulg nie będzie. A były jeszcze kilka lat temu. Ich brak jest tym bardziej zaskakujący, że w wielu miastach w Polsce a także w innych krajach, dosyć powszechnie stosuje się zachęty, by przyszli zmotoryzowani decydowali się na auta elektryczne lub hybrydowe. Po prostu najważniejsza jest dbałość o czystość powietrza - tłumaczy pan Kazimierz.

Tak jest w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu. I w większość dużych stolic europejskich, chociażby Berlinie czy Paryżu. Dlaczego tak nie może być u nas?

Także Jerzy Torowski jest zwolennikiem wprowadzenia w mieście ulg dla właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. - Takie ulgi zapewne zachęciłyby do kupowania aut hybrydowych, a więc zyskalibyśmy wszyscy. Powietrze byłoby znacznie czystsze. Szczególnie groźne są pojazdy z silnikami diesla, które trują najbardziej.

Z kolei Robert Miałki wylicza, że w większości polskich miast, samochody elektryczne i hybrydy są zwolnione z opłat za parkowanie, mają także prawo wjeżdżać do centów miast.

- Tak jest w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu. I w większość dużych stolic europejskich, chociażby Berlinie czy Paryżu. Dlaczego tak nie może być u nas - pyta pan Robert.

Józef Romejko
Mariusz Kapała - Wprowadzenie ulg dla pojazdów ekologicznych to dobry pomysł - mówi Józef Romejko

Jarosław Paradziński, prezes spółki JPJ, diler samochodowy wylicza, że obecnie co trzecie auto opuszczające salon to hybryda. A w przypadku konkretnych modeli, większość to hybrydy. - Auta te wielokrotnie mniej zanieczyszczają powietrze. Szczególnie dobrze sprawdzają się w mieście, gdzie bardzo często są napędzane jedynie silnikami elektrycznymi. To oznacza, że w ogóle nie trują środowiska. Dlatego ich właściciele powinni mieć prawo do ulg, chociażby zniżek przy parkowaniu - dodaje.

Nasz rozmówca prezentuje zestawienie z którego wynika, że zerowe lub obniżone stawki za parkowanie obowiązują w kilkunastu większych miastach Polski. Wymieńmy Warszawę, Kraków, Lublin, Radom, Rzeszów. W kilku innych, chociażby Białymstoku, Olsztynie, Elblągu, Kaliszu przymierzają się do wprowadzenia podobnych przywilejów.

Prezydent Janusz Kubicki przypomina, że we wrześniu 2013 roku radni podjęli uchwałę o obniżce opłat za parkowanie aut elektrycznych i z napędem hybrydowym. Parkowanie miało kosztować 20 zł rocznie. Jednak uchwałę zaskarżono do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp., który w lutym 2014 roku ją uchylił. - Pracujemy nad projektem ponownej uchwały. Będziemy wzorowali się na miastach, gdzie takie ulgi zostały wprowadzone - dodał prezydent Kubicki. Sprawa trafi na jedną z najbliższych sesji rady.

Czesław Wachnik

Jestem dziennikarzem Gazety Lubuskiej od 1985 roku, najczęściej w dziale terenowym, ekonomicznym, przez wiele lat prowadziłem dodatek motoryzacyjny ,,Za kierownicą''. Dziś zajmuję się głównie tym co się dzieje w Zielonej Górze oraz powiecie zielonogórskim.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.