Niewielki, zielony budynek, znajdujący się na wiadukcie nad ul. Sienną w Chrzanowie, kojarzy niemal każdy mieszkaniec miasta. Jednak jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów wkrótce stamtąd zniknie. Może znajdzie się dla niego miejsce w skansenie.
PKP Polskie Linie Kolejowe przystępują do modernizacji przecinającej Chrzanów linii kolejowej 93 Oświęcim - Trzebinia. Po zakończeniu prac, co ma nastąpić w 2021 r., składy pasażerskie będą mogły jeździć na tym odcinku 120 km/godz. Z modernizowanego odcinka znikną więc stare, zbędne obiekty, w tym zabytkowa nastawnia w Chrzanowie i znajdująca się przy niej zwrotnica. Nie trafią one jednak na złom. PKP chce przekazać je w dobre ręce.
- Kolejnictwo to część pięknej historii Chrzanowa. Takie obiekty powinny tu zostać, by mogły je oglądać przyszłe pokolenia - uważa Krzysztof Brandys ze Stowarzyszenia „Stacja Chrzanów”, które chce zaopiekować się nimi. Miłośnicy kolei podkreślają, że nie można pozwolić na to, by kolejny z symboli miasta trafił w obce ręce. W tegorocznym w kalendarzu powiatu chrzanowskiego jest zdjęcie parowozu Pt 31 wyprodukowanego w pierwszej w Polsce Fabryce Lokomotyw „Fablok” w Chrzanowie, który od dawna stoi w skansenie w Chabówce.
Skansen kolejnictwa
Pozyskanie przez miłośników kolei zabytkowej nastawni i zwrotnicy mogłoby być początkiem powstania w Chrzanowie niewielkiego skansenu kolejnictwa. Taki obiekt pomógłby w prowadzeniu żywych lekcji historii. - Moglibyśmy pokazywać wycieczkom, jak to wszystko działało w praktyce, a nie tylko opowiadać - dodaje Krzysztof Brandys.
Czytaj więcej:
- Kto miałby się zająć odrestaurowaniem nastawni i pokryciem związanych z tym kosztów?
- Co na ten temat mówi Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa?
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.