Piotr Tymczak

Brakuje parkingów dla pielgrzymów

Miasto szuka miejsc postojowych dla pielgrzymów, a przy stadionie Wisły zaparkowały już auta z logo ŚDM Fot. Fot. piotr tymczak Miasto szuka miejsc postojowych dla pielgrzymów, a przy stadionie Wisły zaparkowały już auta z logo ŚDM
Piotr Tymczak

Infrastruktura. Miasto szuka terenu pod dzierżawę, na którym na czas Światowych Dni Młodzieży mógłby powstać parking dla autokarów.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na „Poprawę bezpieczeństwa uczestników Światowych Dni Młodzieży w Krakowie poprzez zwiększenie liczby miejsc parkingowych”. Chodzi o usługę polegającą na wydzierżawieniu miastu utwardzonego terenu (o powierzchni nie mniejszej niż 3,5 ha), z możliwością parkowania na nim autobusów oraz o ochronę tego terenu.


Autor: Joanna Urbaniec

- Założenie jest takie, że w ramach umowy wykonawca udostępni teren pod parking ogólnodostępny, z możliwością parkowania autobusów oraz z możliwością przechowywania toalet typu toi-toi - informuje Michał Pyclik z ZIKiT.

Kolejne wymogi są takie, że teren parkingu musi się znajdować w granicach Krakowa i być zlokalizowany w maksymalnej odległości do 500 metrów od środków komunikacji miejskiej, mieć bezpośredni dostęp do drogi publicznej, a także nie może znajdować się w większej odległości niż 15 km od miejsc wydarzeń centralnych ŚDM 2016: Błoń, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach i Brzegach koło Wieliczki.

Parking musi też być ogrodzony, strzeżony, ma posiadać ogólnodostępne toalety (koszt ich opróżniania poniesie zamawiający). Teren parkingu ma być dostępny przez całą dobę w okresie od 1 lipca do 12 sierpnia tego roku.

Termin składania ofert wyznaczono do 19 maja, do godz. 10. Zostaną one otwarte tego samego dnia - o godz. 11.

Przypomnijmy, w różnych punktach programu ŚDM 2016 uczestniczyć może łącznie 1,5-2 mln osób. Przewiduje się przyjazd do Krakowa ok. 25 tys. prywatnych samochodów.

Dla około 5,5 tys. autokarów wyznaczone mają być miejsca parkingowe na terenie miasta. Kolejne autokary parkować będą poza granicami administracyjnymi Krakowa. Organizatorzy spodziewają się, że wielu uczestników religijnych wydarzeń wybierze podróż samolotem lub pociągiem, a miejscowi mogą dojechać rowerem lub dojdą pieszo.

Wstępna koncepcja organizacji ruchu na ŚDM, opracowana przez ZIKiT wspólnie z ekspertami z Politechniki Krakowskiej, wyznaczała 30 parkingów w ciągach ulic, na których zmieściłoby się ok. 5,3 tys. autobusów. Wytyczono też w ciągach ulic 3,9 tys. miejsc postojowych i 1,7 tys. usytuowanych na terenach zlokalizowanych poza pasem drogowym. Łącznie daje to około 5,6 tys. miejsc parkingowych dla autobusów.

Do tego na terenie miasta istnieje ponad 300 stacjonarnych miejsc postojowych. Trzeba też doliczyć miejsca przy hotelach i pensjonatach.

Na koniec kwietnia swoje uczestnictwo w ŚDM 2016 zadeklarowało ok. 600 tys. osób. Rezerwacje potwierdziło ok. 190 tys. osób. Zgłosiło się ponad 7 tys. grup ze 181 krajów, najwięcej z Włoch (ok. 79 tys. osób), Hiszpanii (ok. 36 tys.) i Francji (ok. 35 tys.).

Rowerem na ŚDM

Na ukończeniu jest projekt organizacji ruchu na ŚDM 2016. Z uwagi na zmiany narzucone przez Biuro Ochrony Rządu, uzgodnienie projektu z policją i innymi podmiotami odpowiadającymi za organizację ruchu planowane jest do 20 maja. Wiadomo jednak, że w dniach 22 lipca - 1 sierpnia nie będzie obowiązywała zwykła (stała) organizacja transportu. Wyznaczone zostaną obszary i miejsca wyłączone z ruchu, przeznaczone wyłącznie dla pieszych oraz pojazdów ratowniczych i obsługi technicznej. W związku z tym jest konieczność zainstalowania na okres ŚDM 8 tys. znaków drogowych i innych oznaczeń.

Utrudnienia podczas ŚDM nie będą dotyczyć rowerzystów. W strefach zamkniętych nie będzie można poruszać się samochodami, natomiast ruch rowerowy będzie wspierany. Oczywiście należy spodziewać się, że w miejscach dużych skupisk ludzi (np. na Błoniach) ruch rowerowy może być utrudniony.

Piotr Tymczak

W Dzienniku Polskim pracuję od ponad 20 lat. Piszę o sprawach miejskich związanych z Krakowem, polityce, gospodarce oraz o sporcie. Zajmuję się m.in. inwestycjami, komunikacją, samorządem. 


Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie i podyplomowe studia dziennikarskie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od początku moim marzeniem była praca w redakcji gazety. Spełniłem je przychodząc do redakcji Dziennika Polskiego i łącząc w niej pracę do działów miejskiego i sportowego.


Praca dziennikarska od lat zajmuje większość mojego czasu. W wolnych chwilach lubię czytać prasę i książki, oglądać mecze piłkarskie, spacerować po Krakowie, biegać i pływać. Interesuję się polityką, gospodarką, motoryzacją i sportem. Moim hobby jest moje ukochane miasto Kraków, jego historia i szukanie rozwiązań miejskich problemów, tak by wszytkim pod Wawelem żyło się lepiej. 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.