Po odzyskaniu niepodległości przez Białystok 19 lutego 1919 r. przystąpiono do działań wokół reaktywacji i modernizacji różnych urządzeń komunalnych, zorganizowanych jeszcze przed I wojną światową i działających zwykle w oparciu o wciąż trwające umowy koncesyjne.
Dotyczyło to przede wszystkim wodociągu, elektrowni i tramwajów. Przysparzało to niemałych problemów władzom miasta, a próby rozwiązania konfliktowych sytuacji ciągnęły się często przez całe międzywojnie. Koncesja na białostockie tramwaje została w 1893 r. ustalona na okres 40 lat, co oznacza, że w 1919 r. umowa pozostawała w mocy jeszcze przez 14 lat, a przedsiębiorstwo tramwajowe wciąż stanowiło własność Anonimowego Towarzystwa Tramwajów Białostockich.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.